Опис досвіду




Актуальність

Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти.
Компетентнісний підхід до вивчення іноземних мов розглядається як такий засіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання та досягнення мети навчання при розв’язанні певних проблемних завдань. Сучасна педагогіка визначає декілька груп компетентностей. Відповідно до рішень Європейської Ради основною компетентністю на уроках іноземної мови є комунікативна компетентність, тому що вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у мовному середовищі.
Необхідність формування комунікативної компетентності учнів зумовлено реалізацією не тільки відповідно оновленого змісту освіти, але й адекватних методів і технологій навчання. Найбільш ефективними шляхами реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови є застосування інтерактивних методів навчання. Системне використання інтерактивних методів є актуальним для сучасної освіти, та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства.
Випускник сьогодні повинен володіти сучасними ціннісними орієнтирами й досвідом творчої діяльності, бути готовим до міжособистісної та міжкультурної співпраці.
Теоретична база досвіду

Вивчення комунікативної компетентності особистості має як наукове, так і практичне значення, оскільки впливає на успішність порозуміння між людьми, уміння спілкуватися і налагоджувати стосунки. У результаті аналізу досліджень комунікативної компетентності було виявлено, що вона розглядається як: комунікативні знання (Л. Е. Орбан-Лембрик, Л. А. Петровська, А. П. Панфі­лова, О. Г. Коваленко), комунікативні здібності (Ю. М. Єме­льянов, А. П. Панфілова, С. С. Макаренко, B. R. Nancy), комунікативні характеристики (комунікативні риси) (Н. М. Мельникова, В. П. Черевко, Т. Д. Щербан, О. І. Гринчук, А. М. Сухов, А. О. Дер­кач). Узагальнюючи проаналізовані дані визначимо, що комунікативна компетентність має динамічний характер, представляє собою сукупність знань, які дозволяють розвивати здібності, орієнтуватися в комунікативних ситуаціях і формувати сталі комунікативні характеристики.
            Інтерес до технології інтерактивного навчання як освітньої інновації з’явився в Україні близько десяти років тому. Методичне підґрунтя досвіду роботи та його практична реалізація спираються на наукові дослідження та теоретичні розробки відомих педагогів О.Пометун, І.Родигіної, Л.Пироженко, Т.Ремех, О.Мокрогуза, І.Якиманської, М.Махмутова тощо.
Технологія „Метод проектів“ (В.Гузєєв), технологія комп'ютерного інформаційного) навчання (А.Єршов) та ігрові технології у навчанні англійської мови (Близнюк О.І., Панова Л.С.).
Застосування проектної методики підвищує інтерес учнів до вивчення іноземних мов шляхом розвитку внутрішньої мотивації, а головна ідея цього методу – навчання учнів через їх дослідницьку діяльність.
Використання комп’ютерних технологій дає можливість учням знаходити інформацію; робить уроки цікавими і нестандартними. Їх застосування стимулює дитячу активність, відкриває шляхи до творчості.

Провідна педагогічна ідея

Формування в учнів комунікативної компетенції, яка була б достатня для здійснення спілкування в усній та писемній формах у межах комунікативних сфер.
Якщо систематично використовувати на уроках інноваційні методи навчання, то можна очікувати якісного формування комунікативної компетентності в учнів, що у свою чергу сприятиме:
1)                продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання;
2)                збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів;
3)                підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.

Технологія досвіду

Мета досвіду –  підвищити ефективність навчально-виховного процесу шляхом застосування інноваційних технологій, розробки, обґрунтування та застосування методики формування комунікативної компетенції учнів на уроках іноземної мови. Формування свідомого ставлення до мовлення та виховання моральних якостей підростаючого покоління у процесі навчання й спілкування.
Основним завданням своєї праці вчитель вважає навчання та виховання молоді, здатної активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформацією.
Реалізувати стратегічну мету досвіду, створити умови для розвитку й самоствердження кожної особистості неможливо без урахування наступних умов: знання вікових особливостей та рівня комунікативної компетенції учнів; ознайомлення їх з особливостями інтерактивних методів; поступового введення інтерактивних прийомів у процес навчання; постійної роботи щодо розвитку навичок групової взаємодії.
Комунікативна компетентність учня характеризується цілою низкою  здібностей, що виявляються  у швидкості, глибині та міцності оволодіння  засобами і прийомами діяльності, таким як:
-         умінням слухати, сприймати і відтворювати інформацію;
-         вести діалог;
-         брати участь у дискусіях;
-         вести переговори;
-         уміння переконувати  і відстоювати  свою точку зору, тобто спілкуватися.
1 етап
Етап конкретного досвіду: створення іншомовного і методичного змістового поля (опрацювання літератури з питань упровадження інноваційних технологій навчання, активізація опорних знань, аналіз власної практики).
2 етап
Етап рефлективного спостереження: критичне осмислення і рефлексія (Що відбувається у процесі впровадження інноваційних технологій навчання? Які завдання вони допоможуть розв’язати? Чого реально можна досягти? Наскільки ефективні інноваційні технології навчання для розвитку особистості учнів?).
3 етап
Етап абстрактної концептуалізації: розвиток особистості засобами інноваційних технологій навчання у процесі вивчення англійської мови.
Учитель аналізує власну діяльність, виявляє досягнення і недоліки. Працює над вдосконаленням форм і методів роботи з учнями, оцінює кінцевий результат.






Результативність
Рік проведення
Рівень
Назва олімпіади,
конкурсу
Клас
Результат
2011 - 2012
Районний
Олімпіада  з англійської мови
9
Зіненко Захар– І м.
Районний
Конкурс – захист  МАН
9
Тітаренко Марина – 4м.
Всеукраїнський
Конкурс творчих робіт з англійської мови
 (Корпус Миру)
9
Зіненко Захар  - І м.
2012 - 2013
Районний
Олімпіада  з англійської мови
10
Мухін Михайло – ІІ м.
Тітаренко Марина– ІІ м.
Зіненко Захар  - ІІІ м.
2013 – 2014
Районний
Олімпіада  з англійської мови
11
Нечта Маргарита – ІІ м.
Зіненко Захар – ІІІ м.
Мухін Михайло – ІІ м.
Обласний
Олімпіада  з англійської мови
11
Нечта Маргарита – ІІІ м.
Зіненко Захар – ІІІ м.
Міжнародний
Переможниця «Програми обміну майбутніх лідерів» FLEX
11
Тітаренко Марина –  навчання у США
2014 - 2015
Міжнародний
Конкурс з англійської мови  “Гринвіч
4
Главатських Катерина  - Золотий  сертифікат